Thursday, January 3, 2008

ثرثرة شاب

هِمت سائرا اجوب الشوارع كعادتي في كل اتجاه حتي التقيته
شاب في مثل عمري تقريبا
لااعلم لماذا توجهت اليه بالنظر، ولا كيف القيت عليه هذا السؤال: من انت؟
قال : انا، لا ادري ........ ، هل تعرف انت من انت؟؟
قلت متعجبا : انا محمد
نظر الي باسما قائلا: اذا انت لا تعرف من انت
قلت له : انت باين عليك فايق وناوي تخنقني
قال لي : لو فاكر انك محمد هو انت يبقي انت مش عارف نفسك
قلت له : مش بقولك انت فايق ، انت باين عليك اصلا مش عارف انت مين
قال لي : انا شاب مصري
قلت له :نعم ، انت مين؟؟؟؟ دا انت بقي مجنون او ...........، لا انت مجنون مفيش احتمال تاني
تجاهل كلامي كله وقال لي : هل تدرك معني انك مصري
تعيش علي الارض التي وصي بها رسول الله وذكرها الله في كتابه الكريم
هل تسمح لي بالقاء سؤال؟؟
قلت له غاضبا : وهل ما زلت تنتظر اذنا قال لي : ماذا تعني مصر بالنسبة اليك؟؟
قلت له : انا اللي جبته لنفسي انا اللي غلطان انا ايه اللي خلاني اقف واسمع لك
وانصرفت مسرعا
******************
مرت عدة ايام ولعجبي ظللت افكر في كلماته التي ربما وصفتها بالحمق، افكر في سؤاله واسئلة اخري روادتني
وبدات تطيح بي وتحرك فؤادي ، حقيقة
ماذا تعني مصر بالنسبة لي ؟؟؟؟؟
اهو ذلك الكلام الانشائي الذي طالما اخذت اردده في خطابتي ومواضيع تعبيري
ام انه احسه
ام انني اعشق هذا البلد الذي دحر كل الغزاة
ها انا من جديد اردد ذلك الانشاء ، ولكن هل اشعره ام اردده كببغاء لا يعي شيئا
سالت نفسي هذا السؤال واخذت افكر عميقا وعميقا ولم اصل لاي شئ ابدا
ثم طرحت علي نفسي سؤالا اخر ماذا فعلت من اجل هذا البلد ؟؟؟
او لنعيد صياغة السؤال مذا سوف افعل من اجله؟؟؟؟
اول ما بدر الي ذهني : انت عبيط يالا ، روح شوف اي حاجة تنيلها
لم استطع ان استمع الي ما جاء في ذهني
هل وضعت هذا في طموحاتي يوما من الايام ؟؟؟
هل فكرت في وضع هذا البلد اقتصاديا وسياسيا
..............
ام انني اطمح لعمل اعيش منه ومرتب جيد وحياة بسيطة و زوجة جميلة
واولاد واحفاد علي المدي البعيد
كل ذلك مرغوب ولا عيب فيه
ولكن هل فكرت في مصير هذا البلد الذي خاض الاجداد الحروب من اجله
و ثورات لاسترداد حقوقها
ورد ارضها سواء اتفقنا علي ذلك ام لا
ولكنهم عملوا ما راووه صحيحا علي الاقل في وجهة نظر جيلهم وتركوا الباقي للجيل الجديد
وكانت الكارثة حين خذلهم ذلك الجيل ، ليس جيلنا بل من سبقنا
والذين لم يفعلوا سوي ابقاء الوضع كما هو عليه والتدهور من سئ الي اسوا
انا لم اعد افهم
ماذا اقول ااثرثر ام اني اقول ما يجيش في قلبي
هل فكرت في بلدي ام انني افكر في طموحاتي الفردية الشخصية ؟؟ما اولوياتي ؟؟؟؟؟
اخذت افكر مرارا وتكرارا ، هل افكر في بلدي ثم " ما معني مصر ؟؟؟؟؟؟؟؟"
مصر هي قلب الامة هي مثيرة الشعوب هي ميقظة الثبات
هي .......هي........هي.........الخ
هاهااهاهاهاهاااااا
بعد تفكير عميق ودائم ربما ليل نهار
وجدت انه لم يبق في مصر سوي رماد افكار واجيال ضائعة
وطموحات مقهورة فكر غائب ووعي مطمور وعقول مطموسة
وافواه صامتة وضوضاء يضيع فيها كل صوت
قررت حينها ان اوجه اليك سؤال
نعم انت
لا تجب الان لكن فكر عميقا
هل تعرف حقا معني كلمة مصر؟؟
هل فكرت يوما في تنميتها وجعلها من دول العالم المتقدم
كما كانت يوما من الايام ام الامم ومنشا الحضارات
ام انك تهتم بطعامك وشرابك وشهواتك ورغباتك
اذا وداعا يا مصر
وداعا يا بلدي
ساقولها الان وليسخر من يشاء لان كلامي نابع من قلبي
نعم احبك يا مصر
احبك يا بلدي
مهما شاهدت ومهما كرهت فيه
ولكن اعود واقول ان العيب ليس فيها وانما فينا
نعم انه فينا ،نحن وفقط
نحن من اضعنا بلادنا
نحن تواطئنا جميعا مشتركين في جريمة واحدة الا وهي تدمير هذا الوطن
نحن السبب
وسابرهن لك منذ تاريخ بعيد كالفراعنة او قريب في عهد الدولة الحديثة- علي يد محمد علي
مهما اختلفنا عليه
ولكنه وضع مصر علي ساحة الاحداث-
كان لهذا البلد شان اخر
نحن اذا
نحن الذين تغيرنا
نحن من اوقع هذا البلد
وساردد مثلا واحدا اري انه ينطبق علينا
ليس المصريين فقط ولكن العرب عامة
وهو

قالوا للفرعون
ايه فرعنك؟؟؟؟
قال
ما لقيتش حد يلمني
!!!!!!!!!!!!!!!!
**************
اولا
اعتذرعلي الاطالة
ثانيا
اعتذر علي الفرانكو اللي ضايق كتير
كما اني اود ان اوضح نقطة
انا لست ناصريا ولكن احب شخص عبد الناصر
وربما اتكلم عن هذا في موضوع لاحق
my best proverb
"reasons may be alot ,however death is death"
مع تحياتي للجميع

20 comments:

mohammad hamza said...

جااااااااااااااااااااامد ..

والله العظيم جامد .. لأ بجد الموضوع حلو اوى .. تصدق انا لسة مجاوبتش على السؤال .. وماظنش هقدر ..

بجد
الموضوع عجبنى اوى ...
وربنا يستر ماتكنش فى النهاية ثرثرة شاب ..

بجد الموضوع عجبنى اوى انا طبعته وهحتفظ بيه ..


ربنا يوفقك .. وادعيلى عشان المذاكرة ..

mohaawad8 said...

لو رايك ده بجد خالي من المجاملات يبقي وسام ونشان اضعه علي صدري

اكيد السؤال عايز تفكير بس يا ريت ما تقولش انك مش هتقدر تجاوبه لانك كده هتضيف الي ياس علي ياس

قول يا رب يمكن ينصلح حالنا

وربنا يوفقك ان شاء الله في مذاكرتك
مع اننا في الهوا سوا

مروة الزارع said...

على فكرة الموضوف فعلا جامد

ولو انة حبة لغة عربية وحبة لغة روشة

بس جامد بجد

مش هتعلمنى الفرانكو بقى

قول الأرقام دى بتعادل اية بس وانا هفهم على طول

تحياتى ليك يا جميل

mohaawad8 said...

شرف لي ان تتنازل الملكات وتزورني بل وتعلق كذلك

عملية الروشنة والفصحي فكرت فيها قبل كده لو الموضوع فصحي علطول هيبقي ممل ولو روشنة بس مش هيوصل المراد من الموضوع

وياريت لو مش عاجبك حاجة تانية تقولي عليها وده يسعدني اكتر

الفرانكو بسيطة
2-----------------------------الهمزة
3------------------------------ع
3'-----------------------------غ
6-------ط----------نادر استخدامها
7------------------------------ح
7' & 5 ------------------------خ
9-------ق--------- نادر استخدامها

ولو اي حاجة تانية انا بالخدمة

تحياتي

WhItE HeArT said...

اول مرة ادخل هنا لكن بجد سبحان الله حاسس ان الابواب مفتحه على بعض كل يوم اسمع كلام جديد وكل يوم اقرا لناس مختلفه ويوم الكلام يعجبني ويوم يضايقني زي كلامك ضايقني جدااا فعلا وبجد لإني حاولت اجاوب على السؤال قبلك حاولت اكون انسان مفيد معرفتش اعمل ايه لقيت مش بإيدي حاجة اعملها احنا بقينا 80 مليون دول اللي اتعدوا واللي متعدوش ادهم 5 مرات مش هقدر اصحي الضمير في كل واحد لكن بنحاول

والله الموضوع يحير والمعادلة صعبه لكن عمرنا ماهنقول المعادلة مستحيله والا متبقاش معادله "حبه هندسة بأه " اهم حاجة لو عرفت تجاوب على السؤال ده ابقى قول لنا عليه وبلوجتك نورت المفضله عندي باسلوبك الرائع

تحياتي وتقديري لحضرتك

نقطة مية said...

عزيزي صاحب المدونة
عزيزتي صاحبة المدونة
========================
نتشرف بدعوتك لافتتاح
دار الكتب
هي حلم صاحب البوابة الذي تحقق
طريقة مبتكرة لتوثيق الكتب العربية و نشرها بين الناس بكل سهولة و يسر والدمج بين دور النشر المختلفة لسهولة البحث لاي قارىءوالنشر لاي كاتب
الافتتاح يوم الخميس 10-1-2008
في مكتبة البلد 31 شارع محمد محمود امام الجامعة الامريكية
الساعة السادسة مساءا
يلا نشارك مصطفى فرحته بتحقيق الحلم

mohaawad8 said...

WhItE HeArT

اولا نورتي البلوج عندي

ثانيا انا نفسي اتضايقت وانا باكتب البوست اضايقت من نفسي اني مش عارف اجاوب السؤال
بس قلت اشوف يمكن واحد يجاوبه يمكن واحد يحل المعادلة

وطبعا مفيش معادلة مستحيلة لاني لا اؤمن بالمستحيل الموضوع في فكرة حل المعادلة و يا رب واحد يحلها لان دي امنيتي اكتر من اي امنية

نفسي احس بانسانيتي

الموضوع كله سؤال

الناس اللي كانوا قبلنا كانوا بيعشقوا الارض دي ليه واحنا لالا؟؟؟

لو حد عارف يا ريت يجاوبني لاني تعبان جداااا

وشرف ليا ان البلوج يدخل المفضلة عندك و اشوف تعليقاتك عندي واستفيد بارائك


يا ريت بلاش القاب وحضرتك وكلام من ده

انا محمد وبس

تحياتي

mohaawad8 said...

نقطة مية

متشكر علي الدعوة
وان كنت مش هاقدر البيها

تحياتي

no chance said...

السلام عليكم
مش هقولك جامد وحلو
علشان انت اكبر من كدة
ومدونتك اكبر من اننى افضل اجامل فيها
بص يا محمد
اولا بخصوص الراجل اللى انت قابلته
انت فركتنى بمشهد فى الاسد الملك
لما سيمبا كان بيكلم القرد وكان بيساله بيقوله انت مين؟
القرد قاله السؤال هو انت اللى مين؟
سمبا رد وقاله كنت مفكر نفسى عارف دلوقتى مش متاكد
دة اولا
ثانيا بخصوص مصر
هقولك رايى بصراحة
بص هو انا عن نفسى شايف نفسى ازبل واحد فى الكون وانا السبب فى كل حاجة غلط بتحصل لكن لو عاوز رايى فى الشعب والناس
همما غلطانين بس مش زى مانت قولت لانهم فى الاخر بنى ادمين وبيدورو على الاستقرار وعاوزني يريحو نفسهم
وخلى بالك ان كل واحد بيوكل نفسه وبيكل اسرته فدة مش مستريح اوى زى مانت فاكر لا هو تعبان وتعبان اوى كمان وبيكون شايف نفسه شخص عظيم ودة من رايى فى جزء منه حقيقى
اللى انا عاوز اقوله ان الشعب هو جزء صغير اوى من الغلط لكن كل الغلط على الحكام الظلمة الفاسدين
دة رايى
ومعلش لو طولت
وانا محبتش اقولك كلام حلو او اشكرلك فى الموضوع لانى شايفك اكبر من كدة

خالص تحياتى بجد

mohaawad8 said...

no chance
كفاية بس دخولك المدونة عندي ده اكبر نشان احطه عندي و دي افضل كلمات مجاملة اما اني كبير من غير حاجة فدي اللي عالية عليا

بجد انا كنت ناسي المشهد ده مع حبي له ويمكن اللي كاتبته ده من تاثيرالفيلم عليا حاكم اخوك ما كانش بيسيب فرجته

ايوه يا مان انا معاك ان كل واحد بيدور علي الراحة والاستقرار لكن ليه ما ناجلش راحتنا شوية نشتغل شوية و بعدها الراحة هتبقي طويلة المدي ثم اني بارده بسال ليه اللي قبلنا عملوا حضارة واكيد هم برده عندهم امل كل انسان في الراحة ولاستقرار واحنا قاعدين علي القهوة_المكان المقدس للشعب المصر

اكيد الحكام فيهم غلط بس انا اختلف معاك فالغلط الاكبر فينا وزي ما قولتلك في المثل
قالو للفرعون ايه فرعنك قالهم ما لقيتش حد يلمني

واكيد الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضية

واتمني تكرار زيارتك

مع خالص تحياتي

MerMaid said...

عزيزي

كيف حالك؟؟

اولا انا قرات بوستاتك الاتنين التانيين
و بجد كلامك جميل جدا

صحيح يعني
وبعديــــــــــــــــن؟؟

انا عاوزة اقولك حاجة

و بعدين

ولا قبلين

هنفضل زي ما احنا و مش هنتغير
احنا كدة مبسوطين

صدقني

انا قلت قبل كدة في مدونتي ان طالما الواحد بياكل وبيشرب يبقي مفيش حاجة هتضايقه

ده الواقع

------------------------
اهلا بيك في عالم التدوين

مصر بالنسبة لية ايه؟؟

هي أمي واخواتي و بيتنا
و شوية ذكريات قضيتها
وتاريخ زاخر بالحضارات
ضيعناه في غمضة عين

لكن اكتر من كدة
مفيش

Empress appy said...

محمود انا بجد اتصدمت انك صغير كده بس ماشاء الله عليك من كلامك ربنا يحميك بس انا نفسى نعمل اللى بنقول عليه فى كتابتنا عارف ساعتها هنبقى ناس كويسه ربنا يوفقك

mohaawad8 said...

MerMaid
اولا اشكرك علي اطرائك الذي اثلج صدري

كلامك صح هو فعلا ولا قبلين ما دام كل واحد لاقي اكله وشربه بس المشكلة اصلا ان في ناس كتير مش لاقية اكل ولا شرب وبرده ساكتين
واننا نفسنا مش بنفكر في بعدين واننا مكتفين بالوضع الحالي فده اكبر احباط للانسان
وساعتها هاقول علينا السلام

كويس ان مصر كل حاجة حلوة ليك بس التاريخ اللي ضيعناه
ليه ما نعيدش بناءه
هو فعليا اكتر من كده مفيش بس انا نفسي يبقي اكتر من كده ولا نكتفي
بفخر العاجز

واهلا بيك في كل وقت واي وقت

mohaawad8 said...

APPY
تحية لك علي تشريفي لاول مرة

متشكر جدا علي اطرائك ده

اكيد الكلام لوحده لن يفيد بس ممكن تعتبريها تنفيس عن الواحد يمكن واحد تحركه كلمات
فــ
الكلمة نور وبعض الكلمات قبور

فلعلها تكون نورا لنا في طريق عودة الي حقيقتنا وهويتنا الضائعة

تعديل صغير انا اسمي
محمد

تحياتي

كاميليا بهاء الدين said...

انا احييك علي مصداقيتك
وكلامك الجميل
ونظرتك للأمر بشكل عاقل

انا الحقيقة قرأت بوست فى احد المدونات
وجعنى اوى
لفتاه تتكلم عن مصر وعن ضياع فرصتها فى العمل ومشاكل كتير والاخر قالت انا باكرهك يامصر
وكلام كتير مش كويس فى شخص مصر
لازالت مرارته فى حلقى

ربنا يكرمك
ويارب مش حد ابدا يظلم مصر
علشان مصر تعبت اوي بقا

جزاك الله كل الخير

كاميليا

mohaawad8 said...

كاميليا

اولا احيييك واشكرك علي اطرائك ولباقتك

مصر هي بلدنا وحياتنا كلها
شتم مصر او كرهها انا اتفق معاك طبعا انه غلط بل ويوقف مرور كل شئ في الحلق

القاعدة العامة لكل شئ تقول

ان كل حاجة جيدة او سيئة طبقا ليد صاحبها

وهي دي مشكلتنا واظن اخر حتة في البوست فيها الرد عشان ما اكررش كلام
علي الفاضي

وان شاء الله تشرفينا دائما

مع خالص تحياتي

Anonymous said...

this is really wonderful ,i mean lot of youngers think of that and i Am one of them ,i say its good someone started to tell about that to every one .u.u get me..thats good .now that we know it our selves we need to transport it to our brothers,firends and our parents so that they willl be proud ,good thing for a one to be beleiever and know how much reponsiblty he must take ..thx

mohaawad8 said...

bakura4ever

at first welcome u in my blog and ur visit is a pleasure for me

i agree with u but may be some families will make more difficulties and sense of fair that we ignore ,however they will be proud as u said

let's say what we want without fair but also without abuses

welcome any time
best wishes

simple girl.. ..simple dream said...

حال البلد مابئاش عاجب حد
بس فى ايدينا ايه نعمله
بنعمل مظاهرات واعتصامات من غير اى نتيجة
انا مش عارفة بالظبط ايه اللى ممكن يتعمل عشان الوضع يتحسن
لو انت تعرف ياريت تقولى

mohaawad8 said...

simple girl.. ..simple dream

اولا يبدو انك ما قراتيش الموضوع كويس لان الموضوع مش بيتكلم عن حال البلد تماما وان كان بيتكلم عن نقطة الشعور بالوطنية والواجب تجاه بلادك وايضا احلامك خلال هذا الوطن بعيدا عن الشعارات الرنانة

انت بتقولي حنا نعمل بنعمل اعتصامات و........
ومش عارفين نغير
دي هي الكارثة لاننا احنا اصحاب البلد دي وما تنسيش كده
والمفروض اننا في يوم من الايام نبقي قادتها وساستها واطبائها وعمالها ومحاربيها وعلمائها ......الخ

الحل فين ده اللي بندور عليه مع بعض
بس بلاش الرنة دي
رنة ياس اوكي
رنة فقدان امل يعني نعديها
لكن شعور اننا عملنا كل اللي علينا وما فيش حل وخلاص بقي سيبك
ارجوكي
لالالالالالالالا

تحياتي