Tuesday, December 18, 2007

وبعــــديـــــــــــــن

في الحقيقة
انا شاب مصري ابلغ من العمر 15 عاما في الصف الثاني الثانوي
ربما ما دفعني الي التدوين هو
رغبتي في اكتشاف نفسي من خلال ما اكتب
او ربما لكي اعبر عن نفسي وجيلي وان يعلم الاخرون باننا لسنا جيلا لا قيمة له
او ربما هو سبب اخر لم ادركه حتي الان
المهم انني اتخذت قراري بالكتابة وانتهي الامر
موضوعي اليوم هو اسم مدونتي
عندما قررت الكتابة اخذت اسال نفسي ماذا اسمي مدونتي وهنا جاء في بالي هذا الاسم
وبعـــــديــــــــــن
نعم
هذا سؤال سالت نفسي مرارا وتكرارا عنه
فلسطين محتلة منذ امد بعيد وبعدين ؟؟؟؟؟؟
العرب متفككون وبعدين ؟؟؟؟؟؟
بلادنا تاخرت كثيرا عما كانت في سابق عهدها من قيادة العالم وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟
العراق وصمت مخيم علينا وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟
سب لرسولنا ونحن صامتون -نعم انفعلنا وقاطعنا قليلا ثم نمنا تماما- وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟
مؤتمرات واتفاقات ولا افعال وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟
بلدنا وما فيها من كوارث وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟
اعتصامات واختناقات وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟
تدهور من سئ الي اسوا وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟
حقوق مسلوبة و حريات ضائعة وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟
حبس للصحفيين ومحاولات لقتل روح العدل وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تدهور عام وتلوث منتشر واخطار تهدد امننا وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟
جيلنا الضائع بين طموحاته وواقعه الذي يعيشه وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟
ضمير ضائع وعقول تطمس وتدمير لامتنا تراثا سياسة علما خلقا
وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تطبيع مع اسرائيل وسلام وبيس يا مان وبعدين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رجالة اسما وفقط رجالة في البطاقة وبعدين؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مسلمين لا يعرفون اسلامهم وبعدين؟؟؟؟؟؟؟؟

انا تعبت من كتابتها فما بالك بالمعايشة مع الواقع

ربما تكون افكاري غير مرتبة
ربما يكون كلامي غير متوازن من عربية فصحي ثم عامية دارجة
ربما اكون مخطئا
ربما ابالغ
ولكن
..........................
هذا ما احسه وما اشعره
هذا هو السؤال الذي طالما طرحته علي نفسي كثيرا
لذا اخترته اسما لمدونتي
لاني احسه واقعا اعيشه
بس
..............
وبعدين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

11 comments:

شريف طلال said...

ربنا يوفقك فى المدونه
و ورينا شغلك كده و أنا حاسس انها هتبقى حاجه كويسه ان شاء الله
شد حيلك
و شكلك كده ناصرى

mohaawad8 said...

motshkr w 2in sha2 allah 2akon 3and 7osn zank
ana msh nasry w dah ana katbtoh fi el3inwan 3alshan 3aref 2in dah awl ma higy 3ala zihn kol elly yshof sort 3bd elnasr kol elmawdo3 2in elragl dah kan 3ahdoh a7sn 3hoood masr mn kol elnwa7y
ana most9l
w 2atmna ashofk tany w ashof t3li9atk 3ala mwadi3y
t7iaty

الأستاذ said...

أهلاً بحضرتك وكل سنة وإنت طيب وبداية مفقة إن شاء الله
ربنا معاك
تحياتي

mohaawad8 said...

الاستاذ
kol sana w enta taib
w mootshkr w ya reet tb2a osataz lia w tdiny mol7azatk
t7iaty

Hossam said...

hello man
am 15yo too.the same age.hope be a frinds
am studying the AMERICAN DIPLOMA(SAT)this is the different
good start 4 u
my blog is urs
c u soon
bye

mohaawad8 said...

thank for ur comment
it will be a pleasure for me to be friends
we can cotact on chating :
mohaawad8@h
good luck in ur studies
thank u
my best wishes

مروة الزارع said...

اهلا بيك ياجميل فى عالم التدوين

واضح جدا من اسلوبك انك حد غير عادى ومثقف وعندك اشياء داخلية كثيرة

اتمنى لك بداية موفقة

ولو احتجت اى مساعدة أنا تحت امرك

هستنى بقى بوستاتك تنوررررر

كل سنة وانت طيب وسنة جديدة حلوة وسعيدة عليك

mohammad hamza said...

ماااااااشي ....


انا المفروض كنت ابقى الاول ..

يابنى ... والله حلو .. ومستنى منك شغل كتييير ..


وبلاش دور الناصرى ... خليك مصرى بس احسن .. كده حلو ..

بس ... سلام

mohaawad8 said...

مروة الزارع
yshrfny 2ink tkony a7d zwary
motshkr 3ala el2itra2 dah w a3tz bih
w isa law 2i7tgt mos3ada htkony mn 2wa2l elly 2atlobha minhom
w ar7b biky kza2r w na9d
w koll 3am w enty be5eir
t7iaty

mohaawad8 said...

mohammad hamza
hahhahaaa
3alia elmara dy ya man
w 2iba 2i7gz elpost elgay
w ana 2oltha 2abl kida
ana lst nasryn w lakn 2o7b sha5s 3bd elnasr
w ba3den dor elnasry wala dor ........
t7iaty

Atem said...

موضوع رائع من شخص أروع أرجو إننا دائما نرى تئلقك ولن نستغرب عندما نراه