Thursday, March 13, 2008

احيانا

ااسف علي تاخري ولكن كان هناك ما يؤرقني
انقطاع النت & ثانوية عامة
...............
ادعولي
----------------------------------
احيانا نشعر اننا نحب

ونهيم شوقا بمن نحب
ونضع كل القواعد لارساء هذا الحب
ونبذل الجهد لايصال هذا الشعور الي الطرف الاخر
بل
واجباره علي مبادلتك الشعور
ولكن تقف امامنا عقبتان

نعم
عقبتان
ربما احداهما نوعا ما محلولة
الا وهي

الطرف الاخر
ومشاعره تجاهك
وتحديك لنفسك في كلا الحالتين

اما المؤرق الحقيقي فهي الثانية

اترضاه لامك اترضاه لاختك
نعم

الحلال والحرام
الحب ليس حراما
انما العلاقة
اعلم تلك الحرب الباردة
انا لا استطيع الابتعاد
وكذلك لا استطيع ان اتخذ الخطوة
اري الحلول نظرية امامي
ابتعد فهذا حرام
كمل
كله بيعمل كده
عيش شبابك

غارق في بحر عجيب
اعرف شواطئه وماذا يجب ان افعل
أرضا الناس ورضا شهواتك ورضا قلبك
ام
رضا ربك

اظن الاجابة واضحة
ولكن
هل ساستطيع

احبها ولكن
كيف

كيف اعرف مشاعرها
كيف اخبرها بمشاعري
كيف انسي انني اعصي ربي
كيف انسي حبي
كيف اتقبل تلك الحلول النظرية
كيف افعل مل يحلو لي
كيف اعرف ان كان حبا ام اعجابا
شئ عجيب

التضارب

تضارب المشاعر
يا تري هل تعي ما اقول
هل انا اعي ما اقول
أأهذي ام انني اقص واقعا

فكر
وان اردت
اخبرني

11 comments:

mohammad hamza said...

الموضوع طوييل أوى

هنعد نتكلم فى الموضوع زى ما الناس بتسأل البيضة الأول ولا الفرخة

لكن فى النهاية قلبك ليه نصيبه ان كان ولابد فأحل الحلال وهو الزواج


ده رأيي
^^

كاميليا بهاء الدين said...

احبها ولكن كيف
كيف اعرف مشاعرها
كيف اخبرها بمشاعري
كيف انسي انني اعصي ربي
كيف انسي حبي
كيف اتقبل تلك الحلول النظرية
كيف افعل مل يحلو لي
كيف اعرف ان كان حبا ام اعجابا
..........

الحب يطل دوماً من العيون
فإذا كانت تحبك،، لكنت عرفت فوراً
من نظرة.. من كلمة .. من صمت يحمل حباً

لست مضطراً ان تقول أحبك
فعيناك وقلبك يخبرانها
وكذلك تصرفاتك وخوفك عليها واهتمامك بها
الحب اشارة فى رسالة وليس حروف كلمة

هناك فرق بين الحب والإعجاب
اذا كنت تحبها فلن ترى غيرها فى قلبك وعيناك
اذا كنت معجب بها
فلغيرها دقة فى قلبك
ولغيرها نظرة منك

أما كيف تنساها
فلو عرفت ابقى قولى
علشان اعمل زيك

تحياتى وتقديرى

كاميليا

منى said...
This comment has been removed by the author.
WhItE HeArT said...

شكلك هتنسى القاعده الاساسية في التدوين اللي انا عمري ماالتزمت بيها:)

التأخير ممنووووع


المهم حمد لله على السلامه وشد حيلك وابقى قولي لي نفسك تدخل كلية ايه وانا اكيد اكيد مش هقدر اعمل لك حاجة


اما بالنسبة بأه للموضوع فعايز اقول لك الباب يامعلم يعني ايه ؟

يعني استنى ممكن تكون نزوة وممكن يكون حب محدش يقدر يحكم لكن لازم تستنى ولما تتأكد عندك الباب يدخل جمل

لكن تعمل معاها زي بقيت الشباب وتغضب ربك فااعتقد انك اعقل من كده ومش هتعمل ده

اما بالنسبة لإنها تحس بيك فاانا متأكد انه لو حب حقيقي العين مبتخبيش حاجة

تحياتي

مروة الزارع said...

كل سنة وانت طيب يا جميل وشد حيلك بقى عشان الامتحانات

منى said...

انا حذفت التعليق لانى حسيت انه سخيف

مش دايما بنعرف نقول اللى عايزينه بالشكل اللى يرضينا وما يزعلش
انت اكيد قريته والرساله وصلت
يمكن متكنش زعلت
بس انا حسيت انه يزعل
وان كنت فعلا حسيت ان كلامى سخيف وضايقك
انا اسفه جدا
والله
اوعى تزعل منى

mohaawad8 said...

mohammad hamza

بص يا حمزة

طبيعي ان مفيش بشر يعرف الاول

بس

هنا مش بيضة وفرخة

هنا ام وابنها يعني مفيش خلاف
طبيعي احل الحلال هو الزواج لكن انا
لا كلامك بعد 10 سنين علي الاقل

انا باتكلم علي الان
وبجد لو انت نفسك مقتنع بكلامك انا هقتنع بيه
------------------------------
كاميليا

علي كلامك لا جدال
بس احيانا تختلط المشاعر والاحاسيس بل احيانا يوهم نفسه بمشاعر هو متاكد انها خاطئة
فمثلا توهمي نفسك انه اعجاب حتي تبتعدي
وفي الغالب العكس
وذلك ردي علي كلماتك

لكن النسيان
طبيعة انسانية بس المشكلة في الارادة والقدرة وكذلك الذكريات
-----------------------------
WhItE HeArT

سمعا و طاعة يا مولاتي مع تقديم كامل اعتذاراتي

ان شاء الله طب
بس انت ممكن تساعديني

بالدعاء

صح كلامك
الباب وموج تيار الشباب

لكن انت بتتكلمي علي واقع بعد 10 سنين
علي الاقل

اما الان فماذا نفعل اننجذب للتيار ام نمشي في طريق الصواب
ام نتوه بين الاثنين

كيف تفعل ذلك وانت تعيش بحلم الحب
وحتي وانت لا تدري مهية الشعور الاخر

العين ما بتخبيش
صح
بس ما تنسيش ان العيون احيانا مجاملة خاصة بعدم العلاقة القوية بين الطرفين
وما تنسيش العدسات
-----------------------------
مروة الزارع

شرفتيني
كل سنة وانت طيبة
ان شاء الله
ادعي انت بس

mohaawad8 said...

منى

مش عارف اقولك ايه
تعليقك كان صح
وانا ما زعلتش منه
لاني عرف انه حقيقة وانا اعيشها واراها بين وملائي وافراد جيلي

لكنن صدقيني ما تحكميش علي الكل بقاعدة الاعجاب بس
ده من الواقع اللي انا شفته بنفسي

المشكلة ان الانسان بيحس بالحب ويتاكد منه ولكن عندما يري الطرق مسدودة ولا اشارات حتي تعطيك دقعة
واحيانا تري الاشارات
ولكن تخاف ان تكون من وحي خيالك
وتخاف ان تصدم
فتبدا من البداية التي بداتها منذ زمن

يارب اكون وصلتلك اللي انا عايزه

تحياتي الحارة

walaa said...

اولا ربنا يوفقك فى الثانويه العامه يارب
وعايزين مجموع جامد كده
ثانيا الحب مش عيب ولا حرام
بس فى حب بتقويه ظروف وفى حب بتهدمه ظروف
والحب بيتحس من نظرة العييين
لو بتحبها قولها
بس حط قدامك الظروف الماديه والاجتماعيه والاسره وظروفك انت
ده مش تعقيد والله
قبل ما تخوض تجربه متقدرش تكمل بعد كده
يارب اكون وصلتلك اللى انا عايزه اقوله
تحياتى لك ولاء

mohaawad8 said...

walaa

بداية اشكرك علي دعائك الذي انا في اشد الاحتياج اليه
كل اللي اقدر اقوله
الرسالة وصلت
وجاري التمحيص والتفكير
تحياتي

Anonymous said...

good post